Obecnie trampki cieszą się popularnością i rozpoznawalnością w różnych zakątkach świata. Poznanie kogoś, kto nie zna tego rodzaju sportowego obuwia, było naprawdę trudnym zadaniem. Na przestrzeni lat trampki sympatią darzyli przedstawiciele różnych subkultur. Dzisiaj z trampek chętnie korzystają sportowcy, celebryci oraz przeciętni miłośnicy streetwearu i sportowych trendów.
Gumowa podeszwa – początek trampek
Historia tego kultowego obuwia sięga aż pierwszej połowy XIX wieku. W 1832 roku Wait Webster wynalazł i wprowadził do użytku gumową podeszwę, która na zawsze zrewolucjonizowała rynek obuwniczy. Początkowo buty na gumowej podeszwie były popularne wśród miłośników krykieta i jazdy na bicyklach. Były to bardzo popularne formy rozrywki w latach 70. XIX wieku. Początkowo nie były to jednak typowo sportowe buty. Obuwie sportowe na gumowej podeszwie zaczęło produkować jako pierwsze przedsiębiorstwo Josepha Williama Fostera, ojca marki Reebok. Stacjonująca w Bolton firma nie produkowała jednak klasycznych trampek, jakie dziś możemy znaleźć na sklepowych półkach. Trampki w doskonale znanej nam postaci zadebiutowały na rynku w 1908 roku w Stanach Zjednoczonych, gdy swoją działalność rozpoczęła marka Converse. Pierwszy model trampek Converse do dziś funkcjonuje pod nazwą All Star i cieszy się olbrzymią popularnością na całym świecie. Model od początku swojej kariery ma taką samą formę, która bazuje na osadzeniu materiałowej cholewki na gumowej podeszwie. Warto zaznaczyć, że kultowe trampki postrzegane dziś jako godne uwagi obuwie lifestylowe, było pierwszym profesjonalnym obuwiem dla koszykarzy.
Rosnąca popularność trampek
Wzrost popularności trampek nastąpił w latach 40. i 50. ubiegłego wieku. W tym okresie armia Stanów Zjednoczonych włączyła je do swojego wyposażenia treningowego. Trampki zapewniały żołnierzom wysoki komfort użytkowania, dlatego postanowili z nich korzystać również w życiu codziennym. To sprawiło, że obuwie zyskało popularność w gronie ludności cywilnej.
Od czarnych do kolorowych trampek
Amerykańska marka Converse na początku swojej działalności produkowała trampki tylko w kolorze czarnym. W końcu jednak rosnący w sławę brand postanowił rozszerzyć swoją ofertę o buty w znacznie większej palecie kolorystycznej.
Trampki jako symbol buntu
W latach 50. i 60. ubiegłego wieku trampki zyskały sympatię nie tylko muzyków, ale również reprezentantów różnorodnych subkultur. Z powodzeniem użytkowali je hipisi, bitnicy oraz modsi. W pewnym momencie trampki zaczęły być postrzegane jako symbol buntu osób młodych przeciwko systemowi i zastanemu porządkowi świata. Wielu traktowało ja jako synonim wolności, niezależności i rewolucji.
Polski producent trampek
W Polsce trampki po raz pierwszy pojawiły się w sprzedaży w latach 30. XX wieku. W naszym kraju tego rodzaju obuwie produkowała znana firma Stomil. Produkowane w tym przedsiębiorstwo obuwie było bardzo popularne w czasach PRL-u.